Horecava 2019, een terugblik

Horecava 2019, een terugblik

Eerder schreven wij al over Horecava, de grootste horecabeurs van Nederland. Daarin maakten wij de opmerking dat het van een beurs tot allesomvattend horecaevenement is geëvolueerd. Beursmanager Luuk Scholte benoemt het zelf ook: “Horecava is zoveel meer dan een verzameling standhouders”. Om te zien of dit jaar die naam ook weer waargemaakt kon worden, geven we een korte terugblik.

Nieuwe trends

Horecava heeft het InnovationsLAB opgezet om trends uit te lichten. In deze editie is daarin vooral ingespeeld op de ontwikkelingen in de markt van convenience. In dit geval gaat de conveniencemarkt verder dan alleen het thuisbezorgen van kant-en-klare maaltijden. Ook is ingegaan op de veranderingen in de petrolmarkt. Het gemak van de consument strekt verder uit tot aan het boodschappen doen tijdens het tanken. Heb jij de (mini)supermarkten al ontdekt bij de tankstations?
Ook de integratie van supermarkten en foodservice is onderwerp van gesprek op de Horecava. Out-of-Home levert volgens onderzoek al 14 procent van de avondmaaltijden en het aandeel is sterk aan het groeien.

Vegan

Waar de biologische trend al langer bestaat, maar vooral een associatie heeft met een alternatieve markt, is de vegan trend algemeen geaccepteerd. Dit jaar is er aandacht geweest in de vorm van een speciale veggie-markt en ook op diverse andere locaties.

Andere innovaties

Daarnaast was er op de Horecava natuurlijk ook ruimte voor trends die al langer aanhouden en steeds verder ontwikkelen. Een voorbeeld hiervan is foodwaste. Met behulp van technologie en big data kunnen nu afvalpunten worden voorzien van een weegschaal en camera’s waarbij het algoritme het voedsel herkent. De gedachte hierachter is dat tastbaar gemaakt wordt wanneer en waarom voedsel verloren gaat. Daarop kunnen betere keuzen gemaakt worden in portionering en voorraadbeheer.

De slowcooktrend verlengt zich ook naar het veggie-segment met pulled veggie. Ook de borrelhapjes uit het snacksegment ondergaan een make-over naar een gezonder imago. Dit bereiken ze met vegetarische alternatieven en bereidingswijze zonder frituur.

Welke trends in food en beverage heb jij al herkend?

Wil jij ook een evenement organiseren en op deze trends inspelen? Heb je vragen over de organisatie? Het team van Prosos Event adviseert en helpt je graag. Neem gerust contact met ons op.

Geen reactie's

Geef een reactie