Tips om social media effectief in te zetten bij events Deel 2: tijdens en na het event

Tips om social media effectief in te zetten bij events Deel 2: tijdens en na het event

In deel 1 van dit blogthema belichtten we al de tips voor inzet van social media voor een evenement of beurs. In dit deel besteden we aandacht aan social media-inzet tijdens en na een event. Als marketing-, event- of sales-specialist kom je op allerlei evenementen om te leren, inspiratie op te doen, je merk/ bedrijf te vertegenwoordigen en om te netwerken. De persoonlijke ontmoetingen en gesprekken zijn natuurlijk zeer waardevol, maar vergeet niet om social media in te zetten voor het bezoek aan events. Daarom geven we hieronder enkele tips om social media effectief in te zetten om betrokkenheid, contact, persoonlijke en merk-aandacht te creëren tijdens en na een event.

1. Breng de sfeer in beeld

Het is algemeen bekend dat mensen visueel ingesteld zijn, vooral op social mediakanalen. Je kunt je volgers een beetje meenemen in de sfeer op het event, door beeldmateriaal of filmpjes te delen. Gebruik daarbij de hashtag van het event en noem of tag andere belangrijke personen of bedrijven in je bericht.

2. Nodig mensen uit om hen te ontmoeten

Of je nu zelf op een beursstand staat of iets wilt drinken met andere deelnemers, nodig ze uit via je social kanalen om ze te ontmoeten. Als je zelf het voortouw neemt met een eenvoudige algemene oproep, kun je goed gebruikmaken van de netwerkmogelijkheden.

3. Deel informatie van en kom in contact met deelnemers

Kijk ook wat andere beursdeelnemers of eventbezoekers delen en deel die content vervolgens met jouw netwerk. Daarmee geef je niet alleen een positief signaal af aan degenen die het originele bericht hebben geplaatst, maar het geeft je ook de gelegenheid om zelf te reageren op het bericht en goede content met je volgers te delen.

4. Laat zien dat je aanwezig bent

Zet social media als tool in om je te profileren als je daadwerkelijk op een beurs of event aanwezig bent. Ter voorbereiding kun je even naar het dagprogramma kijken en vaststellen wanneer je wat in realtime wilt delen en welke berichten je van tevoren op je social kanalen kunt klaarzetten. Je hoeft natuurlijk niet alles meteen te delen, pik er de bijzondere dingen uit. Bewaar ook wat interessants om later te delen.

Tip: heb je zelf veel interessante informatie verzameld? Gebruik deze informatie dan als terugblik in de vorm van een blog voor je verschillende social media kanalen.

5. Geef aandacht aan degenen die je hebt ontmoet

Zodra het evenement voorbij is, wil je in contact blijven met de mensen die je (voor het eerst) hebt ontmoet. Als je een langdurige relatie met ze wilt behouden of aangaan, stuur ze dan na de beurs nog een persoonlijk bericht.

6. deel nog wat hoogtepunten

Ook al is de beurs of het evenement ten einde, je social mediaberichten hoeven nog niet meteen te stoppen. Gedurende enkele dagen na het event, is het goed om nog enkele hoogtepunten te delen of content die je nog niet eerder hebt gedeeld. Maak in deze berichten weer gebruik van de betreffende event-hashtag en tag de betrokken personen en/of bedrijven. Uiteraard kun je ook vergelijkbare content van anderen delen.

Kun je wel wat advies of hulp gebruiken bij het inzetten van social media op een event of schrijven van blogs? Neem gerust contact op met onze event- en social media-experts (Prosos Events en Prosos).

Bron: Toprankblog

Geen reactie's

Geef een reactie