Tips om social media in te zetten voorafgaand aan events

Tips om social media in te zetten voorafgaand aan events

Als marketing-, event- of sales-specialist kom je op allerlei evenementen. Of het nu gaat om een conferentie, professionele topmeeting, vakbeurs of een zakelijke bespreking in kleinere kring, je gaat er naartoe om te leren, inspiratie op te doen, je merk/ bedrijf te vertegenwoordigen en om te netwerken. Uiteraard zijn de persoonlijke ontmoetingen en gesprekken zeer waardevol, maar vergeet niet om social media in te zetten voor het bezoek aan events. Daarom geven we hieronder enkele tips om social media effectief in te zetten om betrokkenheid, contact, persoonlijke en merk-aandacht te creëren voor, tijdens en na een event. In deel 1 gaat het om de inzet van social media voor een evenement of beurs. Social media inzetten tijdens en na een event komt in deel 2 aan bod.

1. Kom om vooraf in contact met sprekers, aanwezigen en andere bezoekers

Om in contact te komen met experts of collega’s uit de branche, hoef je niet te wachten tot de beurs of het event begint. Je kunt bijvoorbeeld het programma of de deelnemerslijst van het event doorlopen en kijken welke sprekers of deelnemers er zijn en die via social media gaan volgen. Zo weet je waar ze het over hebben op die kanalen en wat ze delen. Bovendien kun je al interactie met gewenste personen creëren. Daarnaast is het door het volgen van de event-hashtag mogelijk om in gesprek te gaan met andere deelnemers die ook die hashtag gebruiken. Of ze gewoon volgen om goede content te verkrijgen.

2. Vind hashtags gerelateerd aan het event

Tegenwoordig gebruiken de meeste evenementen en conferenties ten minste één speciale hashtag die het event vertegenwoordigt. Deze hashtags zijn erg belangrijk om je social media-activiteiten te koppelen aan het event, maar ook op hoogte te blijven van alles wat er voor, tijdens en na een event gebeurt. Meestal vind je de hashtag van een event op de betreffende website of de registratiepagina. Verder kun je op de social kanalen kijken wat de eventorganisatie gebruikt om het event te promoten.

3. Sluit je aan bij event-discussiegroepen

Bij sommige evenementen stelt de organisatie een discussiegroep online open om interactie te creëren en informatie uit te wisselen. Kijk in die groep of het zinvol is om hierin actief deel te nemen, je te profileren en eventueel contacten te leggen. Of gewoon om te ervaren wat er leeft en speelt bij anderen.

4. Zorg voor wat reuring en deel gerelateerde content

Kondig aan dat je naar een evenement of beurs gaat. Vraag in je berichten bijvoorbeeld wie er nog meer gaan. Als je bijvoorbeeld naar een beurs gaat, is het goed om ook met je connecties te delen waar vooraf al je interesses liggen. Welke stands ga je in elk geval bezoeken? Welke producten of innovaties spreken je aan? Sta je er zelf met een stand, geef dan aan wat de bezoekers kunnen verwachten.

Kun je wel wat advies of hulp gebruiken bij het inzetten van social media op een event of schrijven van blogs? Neem gerust contact op met onze event- en social media-experts (Prosos Events en Prosos).

Bron: Toprankblog

Geen reactie's

Geef een reactie