Wat zijn de event-trends en -ontwikkelingen in 2018? Deel 2

Wat zijn de event-trends en -ontwikkelingen in 2018? Deel 2

In ons vorige blog informeerden we je al over 8 ontwikkelingen en trends op evenementengebied. Hieronder vind je er nog eens 8. Met welke trends ga je zelf aan de slag?

Festivals

Je kunt er niet aan ontkomen. Op allerlei evenementen kom je foodtrucks en festivalpodia tegen. Het kan nog een stapje verder: met jouw bedrijf een festival organiseren. De festivallisering houdt niet op, maar gaat alleen nog maar verder. Het festival komt met stip op 1 als concept voor beurzen, zakelijke evenementen en congressen. Eigen programmabepaling, precies weten wat je met jouw groep gelijkgestemden (peergroep) wilt en zoekt. Of het nu om de catering, de sfeer of de podiakeuze gaat, festivals zijn hot!

Ruimte voor rust en stilte

Programma’s van een beurs of evenement zijn meestal flink gevuld. Dat betekent dat je als bezoeker een intensieve dag beleeft. Bovendien ben steeds meer als gast betrokken bij een evenement, dan is een rustmoment geen overbodige luxe. Daarom zie je in 2018 ruimtes op events komen, waarin gasten kunnen ontspannen, uitrusten of even van een moment van stilte kunnen genieten.

All-in locatie populairder

De afgelopen tijd zijn een paar evenementenlocaties doorontwikkeld naar een one stop shop, zodat opdrachtgevers daar terecht kunnen voor de complete organisatie van een evenement. Toch zijn diverse locaties niet in staat (geweest) om met een opdrachtgever mee te denken op zowel strategisch, conceptueel als procesmatig gebied. Sommige willen dat misschien ook niet eens. De locaties met fullservice dienstverlening, die dus organisatorisch alles voor een opdrachtge­ver kunnen verzorgen, gaan flink groeien in 2018.

Contra eventmarketing

Hoe kun je een event experience voor nieuwe doelgroepen aantrekkelijk maken? Technologie biedt uitkomst. Toch hebben vooral grote merken daar een andere mening over. De eventmarkt raakt verzadigd en entertainment is altijd online beschikbaar. Daarom zoeken merken naar manieren om te zorgen dat merkbeleving meer is dan promotie van een merk, product of organisatie tijdens een event. Dit kun je doen door je merk enigszins los te laten en vervolgens laat je consumenten een beleving delen namens het merk. Zo geef je ze de regie over hun eigen persoonlijke experience. In deze contrastrategie is er dus geen centrale plek meer voor het merk. Je voegt als merk iets toe aan de beleving en de boodschap van het event. Daardoor verdwijnt het merk dan wel dan naar de achtergrond, maar je biedt zo een beleving met een zoveel mogelijk meerwaarde. Dat levert meer waardering voor het merk op.

Met een klein event een groot online bereik

Diverse merken hebben al ontdekt wat het gigantische online potentieel van een bijzonder, apart en grappig evenement is voor kleine groepen of maar één persoon. Dit jaar gaan we dit nog meer zien, omdat kleine en grote bedrijven met een klein budget en opvallende concepten toch een groot online bereik realiseren. De ervaringen die opgedaan zijn vanuit field- en eventmarketing, activaties en commercials smelten samen. Als je de social mediadeskundigen er dan nog bij optelt, kun je met jouw kleine evenement misschien wel duizend tot honderdduizend mensen bereiken.

Selfstreaming

Het selfie-tijdperk ligt nog lang niet achter ons en video als belangrijkste contentdrager is nog volop in ontwikkeling. Als je die twee combineert, ontstaat er een krachtige combinatie, namelijk selfstreaming door jouw gasten op jouw event. Er zijn al diverse platforms waarop je eenvoudig live kunt streamen. Evenementenorganisatoren kunnen events inrichten en faciliteren met bijvoorbeeld ‘streamhotspots’, zodat je gasten kunt te laten streamen. Gamification-lessen kun je inzetten om jouw gasten te motiveren. Uiteraard geef je zelf het goede voorbeeld en ga je ook streamen.

Nieuwe privacy-wetgeving

Er komt een nieuwe wet rondom privacy: de Algemene verordening gegevens­bescherming (AVG). Deze wet is geldig in de gehele EU en ter vervanging van de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) in Nederland. Deze nieuwe wet versterkt en breidt privacyrechten van mensen uit én zorgt voor meer verplichtingen voor organisaties die per­soonsgegevens verwerken. Het gaat vooral om de verantwoordelijkheid van organisaties om te kunnen aantonen dat zij zich aan de wet houden, zegt de Autoriteit Persoonsgegevens over de nieuwe wet. Rondom evenementenorganisatie dienen met name zogenaamde ‘bijzondere persoonsgegevens’ stappen te worden gezet. Organisaties moeten kunnen laten zien dat ze zorgvuldig en vertrouwelijk met zulke persoonsgegevens om­gaan. Wat zijn verder nog belangrijke consequenties voor organisatoren van events? Zij moeten juist en snel inzicht geven in de verzamelde data, het recht van vergetelheid moet kunnen worden toegepast. Daarnaast dient te worden aangetoond dat ze de data zorgvuldig en beschermd hebben behandeld.

Neuromarketing en events

Campagnes worden of zijn al vaak gemeten. Er wordt gekeken naar wat wel of niet werkt. Daarin speelt neuromar­keting een belangrijke rol. Deze marketingvorm heeft logischerwijs ook zijn intrede gedaan in eventmarketing. Dat is helemaal terecht. Op evenementengebied valt er nog veel te bewijzen, waarmee je verbeterslagen kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan de invloed van live beleving of communicatie op jouw brein. Verder is het interessant om antwoord te krijgen op de vraag wat je moet doen op een event om een zo groot mogelijk effect te realiseren. Schakel de expertise van neuromarketeers in, zodat je op dit terrein echt winst kunt behalen.

Geen reactie's

Geef een reactie