Wat zijn de event-trends en -ontwikkelingen in 2018?

Wat zijn de event-trends en -ontwikkelingen in 2018?

Als Prosos Events houden we je graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends op evenementengebied. Wat kunnen we dit jaar verwachten? Hieronder bespreken we 8 trends en ontwikkelingen. In deel 2 komen er nog 8 aan bod.

1. Verdwijning traditionele podium

Co-creatie met jouw gasten is een veelbesproken onderwerp. Inhoud, invulling, sprekers en onderwerpen worden steeds meer bepaald door jouw gasten. Dan is het toch bijzonder dat we nu nog met z’n allen naar een spreker op het podium kijken? Daarom gaat het traditionele podium verdwijnen.

Daarvoor in de plaats komen er andere vormen waar je een spreker of gespreksleider centraal ziet staan.

2. Robot op je event

Het is algemeen bekend dat het even duurt voordat je bij evenementen de nieuwe technologische mogelijkheden en toepassingen te zien krijgt. Juist daarmee kun je een geweldig effect bereiken en zorgen voor blijvende herinneringen.
Het is dus niet vreemd om een robot onderdeel van je evenement te laten zijn. Deze kun je bijvoorbeeld inzetten als gastheer op de eventvloer, bij de registratie, catering of het informatiepunt. Dat wordt vast een verrassende ontmoeting!

3. Het evenement als kapstok

Vorig jaar was er een hoofdrol voor events in de marketingcommunicatiemix voorspeld. Misschien een tikkeltje te arrogant, dus daarom zien we dit jaar het woord kapstok naar voren komen. Een event heeft een kapstokfunctie voor strategie, content, projecten en campagnes. Zo’n kapstok heeft allerlei haakjes, waaraan je interne en externe communicatie en marketing kunt ophangen. Blijkt de kapstok effectief en solide te zijn, dan kunnen we ook hoger in een bedrijf potten breken.

4. Eventbubbles

De eventbubble is een gemeenschap die zich met jouw event identificeert. Op een event ontstaan groepen gelijkgestemden. Die ontmoeten elkaar daar en delen hun netwerk, kennis en ervaringen. Zo kunnen ze een van de meest krachtige groepen fans van jouw organisatie, merk, producten of diensten worden. Dit jaar zal duidelijker worden hoe je die groepen kunt faciliteren en inzetten als ambassadeurs van jouw bedrijf.

5. Eventphones

Het is overduidelijk. In een smartphone komt alles over jouw evenement samen. Denk aan apps, netwerktools, smartbadges of live event-streams. Een valkuil is dat het voor de bezoeker te veel wordt en storend werkt. Daarom moet een evenementenorganisator daar effectief en slim mee omgaan. In elk geval wil iedereen alles live volgen.

6. Crowdshaping

Wat houdt crowdshaping in? Daarbij zet je technologische hulpmiddelen in voor het verzamelen van data van jouw eventbezoekers. Zo kun je heel gericht aanpassingen en specifieke oplossingen aanbieden. Crowdshaping zorgt er dus voor dat je jouw evenement met de gegeneerde data actief kunt aanpassen aan bijvoorbeeld de bezoekerswensen en eventuele extra service voor een bezoeker. Door de geboden flexibiliteit, gaan bezoekers zich ontwikkelen als ‘eigen’ eventmanagers. Events kun je zo grotendeels samenstellen en aanpassen op basis van beschikbare data met voorkeuren van (toekomstige) bezoekers.

7. Event it yourself

Zoals bij trend 1 hierboven aangegeven, neemt jouw gast deels de regie van een evenement over. In 2018 gaat dat nog een stapje verder. Jouw gast gaat niet alleen gedeeltelijk de rol van eventmanager vervullen, maar krijgt ook een uitvoerende taak. Zo zie je bij cateringbedrijf het concept ‘Cater it yourself’ al opkomen. Verder kun je wellicht met gasten de aankleding van jouw evenement afstemmen en verzorgen. Denk ook aan de mogelijkheid dat jouw gasten zorgen voor de inhoud op het evenement door kennisdeling. Het draait vooral om betrokkenheid. Is een gast betrokken bij jouw event, dan is hij of zij dat ook bij jouw organisatie.

8. Communicatie via WhatsApp

Naast alle bestaande communicatiekanalen, zoals social media en e-mail, is er één kanaal bij eventcommunicatie sterk in opkomst: WhatsApp. De communicatie vindt niet continu via WhatsApp plaats, maar wel via nieuwe apps en tools en apps die aan registratie verbonden zijn. Dat betekent dat bij aanmelding voor een beurs of evenement je jouw 06-nummer verplicht moet doorgeven. Daarmee ben je in staat tot persoonlijke en waardevolle communicatie met jouw bezoeker.

Geen reactie's

Geef een reactie